Roddel en achterklap in zelfsturende teams (8);
en waarom een training ‘Feedback geven’ zo slecht werkt...

Wanneer pestgedrag en roddelen op de werkvloer of in teams aanwezig is, grijpen sommige managers nog wel eens naar een training ‘Feedback Geven’ als antwoord op dit probleem. En dus wordt en dan één of twee dagdelen (al dan niet gespreid in de tijd) besteed aan het feedback geven. Hoe komt het nu dat van de goede bedoelingen in de praktijk zo weinig overblijft? In deze serie blogs wil ik een aantal redenen op een rijtje zetten die inzicht geven in de achtergronden van de dynamiek in, met name zelfsturende, (zorg-) teams. In mijn voorgaande blogs beschreef ik de achtergrond en de eerste redenen: De inzet van verkeerde middelen, het gebrek aan vertrouwen en veiligheid in het team, de context en op persoonlijk niveau onder meer het persoonlijk commitment en het belang van bestaansreden en ambities op zowel individueel als teamniveau. Een volgende reden ligt meer op het menstype:

7. Het Krabbenmandeffect
Medewerkers in de zorg bestaan voor een groot aandeel uit vrouwen. Het is met name in vrouwen omgevingen dat onderzoekers het gedrag vergelijken met een Krabbenmand. Het typeert het gedrag tussen mensen waarbij het onderscheid wordt genivelleerd: wanneer iemand zich profileert wordt de persoon (of de omgeving) zodanig beïnvloed dat het verschil teniet wordt gedaan. Wanneer het ‘anders zijn’ niet wordt geaccepteerd of omarmd zal de feedback gebruikt worden om collega’s te beïnvloeden richting de norm. En feedback is juist een middel om mensen te laten groeien. Niet alleen in ondersteuning (complimenteren) maar met name ook in de persoonlijke ontwikkeling. Het bewust aanmoedigen van onderlinge verschillen en ontwikkelen van diversiteit, horizontaal, en ook vertikaal maakt dat alle teamleden ook ingezet kunnen worden op hun individuele kwaliteiten. En dat is waar een zelfsturend team grote behoefte aan heeft. Er zijn namelijk ook taken te verdelen die managementkwaliteiten vragen. Rapportages naar boven, het kunnen zien van de samenhang tussen de activiteiten en het organiseren van doelgerichte activiteiten en zicht op de prioriteiten, om er eens een paar te noemen.
En dat vraagt op zijn beurt weer om een verbinding met de eerder genoemde punten in voorgaande blogs.
Medewerkers in de zorg bestaan voor een groot aandeel uit vrouwen. Het is met name in vrouwen omgevingen dat onderzoekers het gedrag vergelijken met een Krabbenmand. Het typeert het gedrag tussen mensen waarbij het onderscheid wordt genivelleerd: wanneer iemand zich profileert wordt de persoon (of de omgeving) zodanig beïnvloed dat het verschil teniet wordt gedaan. Wanneer het ‘anders zijn’ niet wordt geaccepteerd of omarmd zal de feedback gebruikt worden om collega’s te beïnvloeden richting de norm. En feedback is juist een middel om mensen te laten groeien. Niet alleen in ondersteuning (complimenteren) maar met name ook in de persoonlijke ontwikkeling. Het bewust aanmoedigen van onderlinge verschillen en ontwikkelen van diversiteit, horizontaal, en ook vertikaal maakt dat alle teamleden ook ingezet kunnen worden op hun individuele kwaliteiten. En dat is waar een zelfsturend team grote behoefte aan heeft. Er zijn namelijk ook taken te verdelen die managementkwaliteiten vragen. Rapportages naar boven, het kunnen zien van de samenhang tussen de activiteiten en het organiseren van doelgerichte activiteiten en zicht op de prioriteiten, om er eens een paar te noemen.
En dat vraagt op zijn beurt weer om een verbinding met de eerder genoemde punten in voorgaande blogs.