
If you’ve got it, flaunt it’ is een uitspraak die door weelderige dames gepropageerd wordt. Om daarmee de eigen aantrekkelijkheid te (mogen) onderstrepen. En dat is zo anders in de zorg. Wij lopen niet te koop met onze kwaliteiten. Dat zit niet van nature in ons. We willen gewoon zorg verlenen. Een dankbare glimlach is waar we het voor doen. Een 'dank je wel' is al geweldig!
Daarnaast wordt dit ook stevig onderstreept door de context waarin we ons bevinden. Er zijn bijvoorbeeld wettelijke kwaliteitseisen voor de zorginstelling die ook door de Inspectie voor de Gezondheidszorg gehanteerd wordt om zorgaanbieders te beoordelen[1]. Expliciet wordt er in de bepaling ook vereist dat er een klachtenregeling aanwezig is. Naast natuurlijk de Incidentmeldingssytemen, de MIC-procedure en noem maar op. Wanneer ik vraag waar we de formulieren opgeslagen hebben van de meldingen en dan wijzen collega's op de bewuste map of ordner (of het registratiebestand). Maar wanneer ik vraag waar de map van waardering staat en de complimentenmap, dan blijven verbaasde ogen mij aankijken. Daar is blijkbaar geen aandacht voor.
Er is in de zorg te weinig aandacht en waardering voor wat er goed gaat, waarin geëxcelleerd wordt. Wanneer we in de zorg blijven zoeken elkaar te beïnvloeden waar de kwaliteiten liggen en daar de focus op leggen, kunnen we een ommekeer bewerkstelligen. Dan wordt feedback ook letterlijk ‘waardevol’. In vele managementboeken wordt beschreven dat wat je aandacht geeft, groeit. En dat willen wij toch ook nastreven?
Daarnaast wordt dit ook stevig onderstreept door de context waarin we ons bevinden. Er zijn bijvoorbeeld wettelijke kwaliteitseisen voor de zorginstelling die ook door de Inspectie voor de Gezondheidszorg gehanteerd wordt om zorgaanbieders te beoordelen[1]. Expliciet wordt er in de bepaling ook vereist dat er een klachtenregeling aanwezig is. Naast natuurlijk de Incidentmeldingssytemen, de MIC-procedure en noem maar op. Wanneer ik vraag waar we de formulieren opgeslagen hebben van de meldingen en dan wijzen collega's op de bewuste map of ordner (of het registratiebestand). Maar wanneer ik vraag waar de map van waardering staat en de complimentenmap, dan blijven verbaasde ogen mij aankijken. Daar is blijkbaar geen aandacht voor.
Er is in de zorg te weinig aandacht en waardering voor wat er goed gaat, waarin geëxcelleerd wordt. Wanneer we in de zorg blijven zoeken elkaar te beïnvloeden waar de kwaliteiten liggen en daar de focus op leggen, kunnen we een ommekeer bewerkstelligen. Dan wordt feedback ook letterlijk ‘waardevol’. In vele managementboeken wordt beschreven dat wat je aandacht geeft, groeit. En dat willen wij toch ook nastreven?

Het mooie is dat in een warm bad van kwaliteiten en positieve ontwikkeling veel makkelijker ruimte ontstaat voor een incident, klacht of fout. Dat houdt de communicatietemperatuur op peil.
Overigens sluit dit ook aan bij theorieën over kwaliteitsontwikkeing en TQM. Het begint bij het vaststellen van de norm. En te borgen dat deze norm de standaard is. Pas daarna gaan we met kwaliteitscirkels kijken naar verbeteringen. Het is natuurlijk fijn dat niet alleen het bestuur in een heisessie de SOWT analyse bepaalt, maar dat we daar allemaal weet van hebben.
Overigens sluit dit ook aan bij theorieën over kwaliteitsontwikkeing en TQM. Het begint bij het vaststellen van de norm. En te borgen dat deze norm de standaard is. Pas daarna gaan we met kwaliteitscirkels kijken naar verbeteringen. Het is natuurlijk fijn dat niet alleen het bestuur in een heisessie de SOWT analyse bepaalt, maar dat we daar allemaal weet van hebben.
Mn als we dan zicht hebben op waar wij op gewaardeerd worden, wat onze kwaliteiten zijn, dan hebben we een belangrijke hindernis genomen. Maar dan de volgende stap: Hoe vertellen we dit de wereld? Want wie in het team gaat zich bezighouden met het imago?
Daar hebben we het de volgende teamvergadering dan wel over…
[1] Alleen het Toetsingskader Kwaliteitsstandaarden, Informatiestandaarden & Meetinstrumenten 2015 is al een document van 54 pagina’s. Vanuit dit document worden de standaarden gemaakt.
Daar hebben we het de volgende teamvergadering dan wel over…
[1] Alleen het Toetsingskader Kwaliteitsstandaarden, Informatiestandaarden & Meetinstrumenten 2015 is al een document van 54 pagina’s. Vanuit dit document worden de standaarden gemaakt.